Dragan Janjić (fotka Medija centar Beograd)

Dragan Janjić (fotka Medija centar Beograd )

Vlast u Beogradu je uspostavlila razradjen sistem pritisaka na medije u kome učestvuju različiti akteri, od opskurnih portala do mejnstrim medija i vodećih državnih funkcionera, pri čemu svako obavlja svoj deo "posla". To se jasno videlo na primeru pretnji novinskoj agenciji Beta

05.04.2019. -  Vukašin Obradović Beograd

Glavna medijska savetnica predsednika Srbije Aleksandra Vučića Suzana Vasiljević je prošle nedelje u jednoj TV emisiji pokazala spisak od 17 medija za koje je navela da napadaju Vladu, čime je praktično obznanila da vladajući krugovi zaista prave spiskove "nepodobnih", odnosno nezavisnih medija. 

U Srbiji ima više od 1.000 registrovanih izdavača, što znači da za vlasti nije prihvatljivo da nemaju kontrolu čak ni nad samo 17, odnosno na svega dva odsto medija. U redakcijama koje nisu pod neposrednom kontrolom vlasti i u većini medijskih udruženja i asocijacija ovakav i slični postupci doživljavaju se kao pretnja i pritisak na uredjivačku politiku. 

Razlozi koji teraju vlasti na ovakvo ponašanje jasno su se mogli videti po reakcijama na demonstracije oko zgrade Radio televizije Srbije (RTS) i Predsedništva Srbije pre dve nedelje. Vlasti su odmah povele kampanju protiv opozicije sa glavnom tezom da su opozicioni prvaci “nasilnici” i “fašisti”, optužujući ih da su upali u zgradu RTS i demolirali je. Upad u zgradu se zaista dogodio , ali nije bilo ni demoliranja ni ozbiljnijih sukoba ni povredjenih. Budući da su TV N1, TV Šabac i veći broj portala direktno prenosili dogadjaj, spin o kome je reč nije mogao da ima odgovarajući efekat. Zato su usledile optužbe na račun N1 i drugih medija koji izveštavaju o protestima da podstiču nasilje i rade protiv Srbije.

Time je nagovešteno dalje zaoštravanje ionako naraslih napetosti u srpskom društvu, sa ciljem da se marginalizuju svi neistomišljenici. Takav trend je moguće održati samo ukoliko do javnosti informacije dolaze u obliku u kome to žele vlasti i ukoliko je prostor za postavljanje pitanja ili istraživanje pojedinih tema krajnje sužen. A bez pune kontrole nad medijima tako nešto je veoma teško (a verovatno i nemoguće) izvesti.

Beta

Vlast u Beogradu je uspostavlila razradjen sistem pritisaka na medije u kome učestvuju različiti akteri, od opskurnih portala do mejnstrim medija i vodećih državnih funkcionera, pri čemu svako obavlja svoj deo "posla". To se jasno videlo na primeru pretnji novinskoj agenciji Beta. Već više od godinu dana glavnom i odgovornom uredniku te agencije Draganu Janjiću obraća se osoba koja ga upozorava da je uredjivačka politika koju vodi loša i da bi zbog toga Beta mogla da bude suočena čak i sa nasiljem gnevnih gradjana. “Reč je o Bogoljubu Pješčiću koga poznajem već godinama. On je bio vlasnik provajderske kuće ‘Absolut OK’. Ta kuća je dugo bila i Betin internet provajder. Otuda i potiče naše poznanstvo. Pozivi i poruke su uglavnom predstavljani kao ‘dobronamerno upozorenje’, ali to ne umanjuje njihovu ozbiljnost”, objašnjava Janjić.

Prošle nedelje Janjić je od Pješčića dobio SMS poruku u kojoj je navedeno da "ako u subotu bude nereda, čini mi se da će Beta biti spaljena". Subota je dan kada se u Beograd redovno održavaju gradjanski protesti, a Beta je odmah nakon ove poruke održala sastanak uredjivačkog kolegijuma na kome je odlučeno da se slučaj odmah prijavi policiji. Policija je profesionalno, korektno i efikasno obavila svoj posao, osoba koja je pretila je privedena i saslušana, a slučaj je predat nadležnom tužilaštvu. 

Bogoljub Pješčić, iako policija nije otkrila njegov identitet, objavio je na društvenim mrežama zapisnik sa saslušanja u policiji, u kome je navedeno da poznaje Janjića. O tome je izvestilo i Udruženje novinara Srbije (UNS). UNS je na svom sajtu objavio tu izjavu, na šta je na društvenim mrežama reagovala Suzana Vasiljević opaskom: "Toliko o pretnjama". Relativizacija pretnji je prošlog vikenda nastavljena na TV Pink, gde je premijerka Brnabić insistirala na stavu da je reč o ljudima koji se medjusobno poznaju. Ni ona ni Suzana Vasiljević, kao ni UNS koji se bavio ovom temom, nisu pokušali da objasne zašto pretnja koja dolazi od osobe koju neko poznaje automatski prestaje da bude opasna i bitna.

Reč je, ukratko, o organizovanoj akciji "spinovanja" čiji cilj je da se u drugi plan potisne činjenica da se preti medijima i da se umesto toga nametne tema "ko koga poznaje". Pješčić je u policiji, inače, rekao da je samo prijateljski upozoravao Janjića, a u izjavi za UNS da je to činio jer mu se nisu dopali Janjićevi stavovi o upadu u RTS. Pokušavao je, dakle, da pritiskom na glavnog i odgovornog urednika,"reguliše" uredjivačku politika jednog medija. Činjenica da su se u sve snažno uključili i visoki državni funkcioneri ukazuje na postojanje sistematskog i organizovanog pritiska na uredjivačku politiku srpskih medija.

Portal

Bogoljub Pješčić je slao i upozorenja TV N1, kritikujući uredjivačku politiku tog medija. Predstavljao se kao zvaničnik američkih obaveštajnih službi, tvrdio da će glavnom i odgovornom uredniku te televizije Jugoslavu Ćosiću biti zabranjen ulazak u SAD i slično. Ćosić ga je prijavio policiji, a ambasada SAD je objavila da Pješčić “ne radi za Vladu SAD” i da je “lažno predstavljanje za zvaničnika ili zaposlenog u institucijama SAD-a je ozbiljno krivično delo i kršenje američkih zakona”. 

Pješčić je tokom saslušanja, slično kao i u odnosu na Janjića, rekao da urednika TV N1 poznaje godinama. Ćosić je, medjutim, saopštio da ga nikad nije sreo i da ga lično ne poznaje. Pješčić je, inače, svoju firmu “Absolut OK”, kako je objavio UNS, pre osam godina prodao investicionom fondu iza koga je stajao Dragan Šolak, vlasnik kablovskog operatora SBB, “Junajted grupe” i televizije N1. Indikativno je u vezi sa ovim slučajem da je u pojedinim provladinim medijima "spinovano" kako je reč o poslovnim partnerima i prijateljima, čime se u drugi plan guraju pretnje i pritisci na uredjivačku politiku.

Osoba koja se predstavila kao Bogoljub Pješčić je pretila je i novinarki Danasa koju je na redakcijski telefon pozvao nakon što je ovaj dnevni list objavio saopštenje MUP-a u kojem se navodi da je saslušano jedno lice zbog pretnji direktoru programa N1 za Srbiju Jugoslavu Ćosiću i glavnom uredniku agencije Beta Draganu Janjiću. “Ukoliko u roku od 10 minuta ne povučete vest sa sajta, tužiću vas i tražiti milion dolara odštete. Ja sam član administracije Donalda Trampa i američki državljanin. Ne možete mi ništa, a meni će biti drago da od soroševaca uzmem million”, poručeno je novinarki Danasa.

Istog dana na fiksni redakcijski broj telefona ista osoba pozvala je i glavnog urednika Danasa Dragoljuba Dražu Petrovića. “Rekao je da smo objavili informaciju na sajtu da je on saslušan zbog pretnji, te da će da nas tuži. Kada sam mu predočio da se u tom tekstu nigde ne pojavljuje njegovo ime, rekao je da će on preko svojih veza u američkoj administraciji da nas Amerikancima predstavi u najgorem svetlu”, kazao je glavni urednik Danasa. Pješčićev advokat je u saopštenju negirao navode Danasa.

Sve što se tiče pretnji Beti i N1 propraćeno je na fejsbuk portalu "Srbija naša zemlja". Postovi i poruke sa ovog portala i sadržaj razgovora sa Janjićem i Ćosićem su veoma slični, iz čega se može posumnjati da Pješić stoji i iza ovog fejsbuk portala. U izjavi za UNS, Pješćić to nije potvrdio, ali ni demantovao. „Što vas to interesuje? I da imam i da nemam veze sa tom stranicom, to je moja privatna stvar“, rekao je Pješčić. Nije želeo da odgovori ni na pitanje da li učestvuje u kreiranju njenog sadržaja. 

Ta stranica, između ostalog, navodi da iza N1 i Dragana Šolaka stoji Soroš i „bivša Klintonova propala administracija“, a niz pretnji je upućen i Nedimu Sejdinoviću, bivšem predsedniku Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV) koji je označavan kao "muslimanski ekstremista i srbomrzac". Sejdinović je podneo krivičnu prijavu protiv fejsbuk portala “Srbija naša zemlja” ali sudskog epiloga još nema.

“Srbija naša zemlja” nema impresum, niti su im tekstovi potpisani. U medjuvremenu je BIRN objavio tekst u kojem se istražuje da li je ovaj portal povezan sa  "Brajtbart njuz" (Breitbart News), američkim portalom koji je osnovao Endru Brajtbart zajedno sa Stivenom Benonom, nekadašnjim glavnim strategom Bele kuće, na početku predsedničkog mandata Donalda Trampa.
 
U Registru nacionalnih internet domena Srbije vidi se da je domen  breitbart.rs . registrovan 27. februara 2019. godine. Taj sajt, međutim, još nema sadržaj, niti je poznato ko je registrovao ovaj domen. Nakon što je Bogoljub Pješčić saslušan u policiji, “Srbija naša zemlja” je ponovo pustila sponzorisanu objavu, ovoga puta sa sadržinom da im je onemogućeno ustavno pravo na rad, te da se osećaju progonjeno i da su izloženi pretnjama. „Srbijo, pomozi“, poručuju sa Fejsbuk stranice na kojoj ih prati blizu 100.000 ljudi.


I commenti, nel limite del possibile, vengono vagliati dal nostro staff prima di essere resi pubblici. Il tempo necessario per questa operazione può essere variabile. Vai alla nostra policy

blog comments powered by