LUXLEAKS @

Luxembourg Leaks Home

Introduction Back to TPPi

LuxLeaks: Unraveling the Omerta of the Greek Media

Nine companies associated with Greece were among the LuxLeaks multinationals.
But, in a blatant effort to control information, the Greek media, including English
language ones, remained silent in reminiscence of totalitarian regimes. TPPIl is
attempting a comprehensive analysis of this omerta that highlights the dire
problem of press freedom in Greece

LUXLEAKS @

Luxembourg Leaks Home

By Costas Efimeros and Nikolas Leontopoulos

In recent years, the fiscal situation in Greece has become one of the favourite subjects of the Greek and
world media. In particular, the loss of revenue, a legitimate concern given the country's bad record in
tax collecting, soon became an obsession for the troika and the government, fully endorsed by the
media.

The cliché of the Greek plumber or tavern-owner on an Aegean island that doesn’t issue receipts
monopolised the front pages of Greek and foreign newspapers. But what happens when those that don't
pay their taxes in the debt-ridden country are not plumbers but large business groups?

This is what LuxLeaks is all about: Nine companies linked to powerful Greek businessmen like Spiro
Latsis, George David and Dimitris Daskalopoulos and to international business groups like Coca-Cola,
Wind Telecom, the Olayan Group and others were ‘caught’, according to the research conducted by the
International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ), using Luxembourg to avoid paying taxes in

LUXLEAKS @

Luxembourg Leaks Home

From the very beginning, newspapers and online media have made minimal references to the case,
which most probably cost the debt-ridden Greek state revenue losses amounting to hundreds of
millions. In the few reports on LuxLeaks, the companies involved are not named. In most cases, the
Greek media do not dare to utter the words Coca-Cola, Latsis, Wind, Daskalopoulos, etc.

The omerta is extended to English-speaking media

Since this is an English-speaking analysis, let's begin with the English-speaking media. Media outlets
such as Kathimerini, The TOC, Enikos failed to report on the Greece-associated companies that were
involved in LuxLeaks.

As for the foreign media, both the wires (Reuters, Bloomberg, AP) and the big international newspapers
that cover Greece comprehensively remained mute. And if for foreign media the reason might be that
interest in Greek affairs has dropped and that these companies do not have the same appeal as
multinationals like Deutsche Bank and IKEA, the same cannot be said about the Greek English-
speaking media.

In some of these, the links with the companies involved are more than obvious. In certain cases it is not
a matter of vested interests but of ownership. Thus, for example, the TOC is financed, according to news
reports that have never been denied, by the Latsis family (members of which control the EFG Group).

A hrinht avrantian (anart fram TDD) uwrace innirnalict Namian Man Man TTladh and (tha naur dafiinmet)l Fnat

LUXLEAKS @

Luxembourg Leaks Home

LUXLEeaKs!:

-

Slwnen pu TANEA

Yo Tylce l-vo
"‘qm“ e o0

" The newspaper that had the exclusive privilege of cooperating with ICIJ
in Greece is Ta Nea, which belongs to the Lambrakis Press Group (DOL),

B e one of the two largest press companies in Greece.

@ EBaonnKn OI000KaAIN
vvvvv K(ll nl\npwun us uopm'

Ta Nea is the most popular daily in Greece (despite selling a fraction of
= what it used to). The stories were reported by Harry Karanikas, the only
| journalist in Greece who is a member of IC1J and one of the best
investigative reporters in Greece.

Karanikas's reports on LuxLeaks were excellent - indeed some of TPPI's
coverage of the case was based on them. But DOL and Ta Nea, that have
the exclusive story on LuxLeaks, did something incomprehensible: They
sabotaged their own exclusive, opting not to mention the names of the companies and the Greek
businessmen involved on its front page for as long as the LuxLeaks coverage lasted.

Nas omn \papuh nicioons
worcwe Y2010V E0Sa and 1o Furog'tup

ﬂ@

o —————, -
S
-—nu---.a. .

. ———

There was one exception in one case. To Vima, DOL's Sunday flagship paper, chose to publish the
revelations about Dimitris Daskalopoulos, former president of the Hellenic Federation of Enterprises
(the lobbying group for Greek industrialists) as the cover story on its front page. The problem, of course,
1s not the front page referring to Daskalopoulos but the fact that other implicated, and equally powerful,
businessmen and companies did not make it on the front page: EFG Group (Latsis group), Coca-Cola
Hellenic, Wind Telecom, etc.

LUXLEAKS @

Luxembourg Leaks Home

The problem was intensified during the Greek financial crisis when the so-called ‘oligarchs’ found
common ground among each other in order to confront the common enemy - the one that posed the
biggest threat to them: the readers.

The evidence: How almost all Greek newspapers
buried LuxLeaks

The table below shows the front pages of daily and weekly papers in the four days LuxLeaks were
covered. The orange outline shows references to LuxLeaks and the red one shows reports that name
specific companies and persons involved in the scandal. The frequency of orange outlines, let alone red
ones, visualizes the argument eloquently - just take a peek.

Tuesday Friday Saturday Sunday

#FAIL MEDIA

How Greek papers covered LuxLeaks

Thursday 6/11  Friday 7/11 Saturday 8/11 Sunday 9/11
% HKAOGHMEPINH W ..

= Fugnanabon Py W 00 VUWealh kghon e

LUXLEAKS ©

HTDOEAY

POTMEM 1Al SO0

- — g

uuuuuu

Luxembourg Leaks

Home
“ W f‘_j:: 7"y -n : :_:‘- w-“j.;'mﬂ B Lm0
= H EOHMEPIAA « AEYOEPOTYIIA 1§~ H _ﬁ‘_’_“E{ . _PIZOTMAITHE *%: -'ﬁo*'."m =
soocmei oz MAIZOYN o B e
eloaxtéwv owa AEl = ue:u; RS té'_"é'-’ e oo 10X
= "E} = et — =l| o
=7 e Tl e 0o ' 1 1.8
ahE RS e ﬁ;; Sy
g — = e i e
A (S " LG @:'-:5:%:%-:-5‘
k.u‘.tari— ;n ¥ DT T R e e R @EPH QPA QAW oo
Rl il E‘“]Nm KP“H BIZITA = 01 <Pog Navonpes» =
EKnorEz - e napouvoidoTpin Hq o
TS[]IIT[IEU ue Apupu Kpoioo el ez DB
oo - fo o e 1 b - ) '8 YWeTT S BIVSTIES Mew CABIET M Sosi
rm NA Brm g -".-_-~~ "MM”—- R 3 u_o':.-_::
IEKPH KEPARL | BER = P
s N o] < 7 =iy
=1 ANE
Y S # 1| NAYTEMIOPIKH O
®MAKEAONIA® i s
ak ,’.5.‘33,‘,’,‘12\.’,2‘,:‘2 = : = & cu”“ai‘po£"°‘”f
2 ; . . : tﬁ |
E m B TESORARL e .‘:;::‘:..‘:’.'mw 5_"‘:. [—w BATTAT s:;u-“.‘..',;:.;.;.;'.;:
Pocale ARacae.t. ot e I " "
Luxembourg Leaks Home

The silence of left-wing papers

In a period when, for the first time in Greek history (and in many ways, European history) there is a
strong possibility of a left-wing government, it is disheartening to see that papers of the left have
displayed the shortcomings of mainstream media.

For four days, Avgi (a daily affiliated with Syriza) and Rizospastis (a daily affiliated with the Communist
Party) avoided to mention LuxLeaks on their front pages and when they did, it was in the form of vague
references to ‘Greek interests’ without focusing on the names of the companies and the businessmen
involved.

As for Efimerida ton Syntakton, the left-wing newspaper that is owned by a cooperative of journalists,
belittled the story by not mentioning the names of implicated companies in their story leads.

Even more worrisome is the case of Dimitris Daskalopoulos. The former president of the Hellenic
Federation of Enterprises (the industrialists’ lobbying group - SEV) has been, according to reports,
flirting with the political realm of the left. A search of the archive of Avgi and the Efimerida ton
Syntakton on Daskalopoulos will come up with his denial of the LuxLeaks scandal published in To
Vima, and not the main news story that his investment fund was implicated in LuxLeaks.

Wind Telecom: The media publish a rebuttal of the
LUXLEAKS©

Luxembourg Leaks Home

L

controlled Wind in 2009, the telecoms company responded with a letter and several tweets, claiming
that, in 2009, Weather Investments had withdrawn from Wind.

The rebuttal was posted almost everywhere, even by media that had not run the story on LuxLeaks or
had not even mentioned Wind at all. The rebuttal was not fact-checked by journalists before being
published.

On the one hand, the evidence published by TPP (official documents of the agreement between Weather
Investments and financial authorities in Luxembourg) clearly mentions Wind / Weather Investments /
Hellas Telecommunication as the ‘Corporate group’s name’. The same documents contain the name of
the ‘vehicle’ companies that served the purpose of concealing the transferred profits (11 companies with
different VAT numbers, four of them with Luxembourg VAT numbers).

On the other hand, Wind appears to be consciously lying in its announcement, since, even on its own
official website, it states that Weather Investments withdrew on December 16, 2010, meaning that the
new management took over in 2011 - two years after the withdrawal date stated in Wind's rebuttal.

Journalism vs vested interests: The example of The
Guardian

vy e

The Guardian Media Group was one of the media organizations that
took part in the tax avoidance schemes as revealed by ICIJ through a

Garton Ash
== on what it meant to
be Berlin In 1989

LUXLEAKS @

Luxembourg Leaks Home

the same time its website posted special reports on the importance of
the leaks through editorials, stories and interactive infographics. And
this was done despite the fact that the Guardian receives advertising
from quite a few of the companies implicated in LuxLeaks and
despite it too being among them!

This publication has been produced with the assistance of the European Union. The contents of this
publication are the sole responsibility of Osservatorio Balcani e Caucaso and its partners and can in no
way be taken to reflect the views of the European Union. The project's page: Safety Net for European
Journalists. A Transnational Support Network for Media Freedom in Italy and South-east Europe.

s T A N By R ATransnational Support Network

=
Safety net for *European Journallsts ForMednaFreedommItal,andSoutheastEurope

© ThePressProject | Costas Efimeros, Nikolas Leontopoulos

The companies

® CocaCola
® EFG Group
® Weather Inv. Wind
® Macquarie
® BlueHouse
® Olayan
Introduction Back to TPPi

® BAWAGPSK

In Depth

ThePressProject launched the Greek LuxLeaks
minisite to break the omerta governing the Greek
media (both Greek and English-speaking), and their
attempt to bury the LuxLeaks. Over the next few
days we will be publishing a series of reports about
the Greek firms or the Greece-related entities
involved in the case, and the powerful people, in
the government, in PwC and in the companies
implicated that played a key role in it

Support TPPi

ThePressProject International needs your support
to secure the minimum resources required in order
for it to continue providing news, analysis and to

Introduction Back to TPPi

interests with you, the reader.

_ Donate

[ st o~ meme

More ways to support

Introduction Back to TPPi
Introduction Back to TPPi
Introduction Back to TPPi
Introduction Back to TPPi
Introduction Back to TPPi
Introduction Back to TPPi



